تبلیغات
هزار حرف نگفته... - حلقه ی کیان


Admin Logo
themebox Logo
نویسنده :محمدرضا
تاریخ:دوشنبه 29 فروردین 1390-09:51 ب.ظ

حلقه ی کیان

مجله کیان با محوریت فکری دکتر سروش و محوریت عملیاتی علیرضا علوی تبار- رضا تهرانی- سعید حجاریان- اکبر گنجی- عمادالدین باقی- محسن سازگارا- مصطفی تاج زاده و ... آغاز به تولید و ترویج تفکر و اندیشه هایی کردند که بسترساز افکار و اندیشه های حزب مشارکت شد. 
اعضای حلقه کیان به لحاظ فکری متشکل از لیبرال ها و چپ گرایانی بود که هر هفته در جلسات خانگی دور هم جمع می شدند و به مباحث شناختی و فلسفی می پرداختند و در این میان پایه های فکری افراد چپ گرای حلقه کیان مانند سعید حجاریان- شمس الواعظین- گنجی و ... به سوی افکار لیبرالی سوق پیدا کرد.
در واقع تولد کیان نقطه عطفی در شکل گیری جریان روشنفکری التقاطی و مطرح ترین جریان های فکری و فرهنگی در این زمینه پس از جنگ تحمیلی محسوب می شد. به نحوی که ارتباط و هم اندیشی با لیبرال ها و حتی عناصر نهضت آزادی که قبل از آن در کیهان فرهنگی به صورت مستور و یا نیمه پنهان دنبال می شد- در مجله کیان رویه کاملآ آشکاری را به خود گرفت. 

در اولین مقالات- اعضای حلقه از اقدامات چپ گرایانه ای که در فاصله سال های ۵٩ تا ۶۴ در مقابل نهضت آزادی داشتند عذرخواهی کرده و پس از آن مقالات و مصاحبه های عناصر شناخته شده نهضت آزادی و ملی مذهبی ها را انتشار می دادند. 
در این بین عبدالکریم سروش به عنوان استاد و پدرخوانده محفل کیان با ترجمه و انتقال مفاهیم غربی با رنگ و لعاب اشعار مولوی و تفکر غزالی سعی در تلفیق و هماهنگی بین افکار غربی و اسلامی نمود. 
به همین سبب برخی بر او و همفکرانش نام "روشنفکران تلفیقی" نهاده اند.

تاج زاده درباره بهره گیری از سروش می گوید: "در این جلسات خیلی مسائل برای من روشن شد و خیلی از آقای سروش استفاده کردیم. نقش سروش اجتماعی کردن این مسئله بود". مطالب منعکس شده در مجله کیان عمدتا شامل مباحث زیر بود: 

١) اسلام فقاهتی مقلد و اسلام اخلاقی- عرفانی و فلسفی چون و چرا بردار است.
٢) معرفت دینی غیر از خود دین است و مقدس نیست. 
٣) گذر از تندروی ها و حلالیت طلبی از مهندس بازرگان. 
۴) حکومت دموکراتیک دینی. 
۵) دین غیر ایدئولوژی. 
۶) نقد روحانیت. 
٧) پلورالیسم دینی. 

عمده موضوعاتی که حلقه کیان پیگیر آن بود عبارتند از: 
١) به طور علنی افکار و اندیشه های لیبرالیستی "کارل پوپر" را ترویج می کردند.

٢) از نظر سیاسی با آرمان گرایی و انقلاب گری مخالفت می ورزیدند. 

٣) شبکه های اجرایی و سیاسی آنها در قالب تکنوکرات ها (فن سالاران) و مدیران حکومتی- مدافع بازسازی اقتصادی ایران بر اساس نسخه های بانک جهانی بودند.

۴) در سیاست خارجی خواهان سازش- مذاکره و رابطه با آمریکا بودند. 

۵) معتقد به نوعی از سکولاریسم بودند و آشکار و پنهان از تئوری سیاسی امام خمینی انتقاد می کردند. 

۶) مدافع پلورالیسم و تکثر گرایی دینی- نسبیت معرفت دین و به دنبال تئوریزه کردن آن و ارائه به جامعه بودند. 

روشنفکران مرتبط با نشریه کیان که با چهره شاخص آن عبدالکریم سروش شناخته می شد- معتقد بودند که افراد برای شناخت "اسلام" می توانند به مطالعه آزاد روی آورند و برای فهم مبانی دینی الزامآ نیازی به مراجعه به اسلوب و روش خاصی که در حوزه های علمیه دینی مورد توجه قرار می گیرد- نیست. 

علاوه بر این، کیان در ادامه کار به ترویج مسائلی همانند "سکولاریزم"- "عصری بودن فهم دین"- "شریعت زدایی"- "حمله به فقه و روحانیت" و ... در اشکال مختلف می پرداخت.
تفکراتی که گروه کیان در نشریات مختلف ترویج می کردند- صرفآ بیان یک گفتمان متفاوت در مقابل گفتمان عمومی جمهوری اسلامی نبود: زیرا اگر چنین بود- یک مواجهه علمی می توانست پاسخگوی آن باشد. در واقع آموزه های روشنفکری دینی برآمده از حلقه کیان یک روند سیاسی بود که در قالب مباحث تئوریک بیان می گردید. 
در یادداشت یکی از نویسندگان در این باره چنین آمده است: 

در حقیقت حمیدرضا جلایی پور- ماشاء الله شمس الواعظین- سید مرتضی مردیها- سعید حجاریان و .... مردانی بودند که می کوشیدند تا با تعمیم آموزه های سروش به قلمرو سیاست- امتداد منطقی باورهای نوین لیبرال را نشان دهند- باورهایی که از پوزیتیویسم و لیبرالیسم کلاسیک مهدی بازرگان و پراگماتیسم و مصلحت گرایی ساده عناصری از دولت هاشمی فراتر رفته و به نوعی ایدئولوژی "لیبرالیسم نو" بدل می شد.

نشریه کیان فراتر از مباحث تئوریک- حلقه اتصال جریان های متفاوت نسل جدید محسوب می شد که در حال قوام و شکل گیری بودند و به جز جلسات چهارشنبه- جلسات دیگری نیز فراتر از مباحث حلقه کیان به منظور فعالیت منسجم تر تشکیل می شد در این جلسات افرادی مانند سعید حجاریان- آرمین- آغاجری- و عباس عبدی به همراهی عمادالدین باقی و دیگران شرکت می کردند و در آن زمینه فکری به حرکت های سیاسی و راه اندازی یک حزب فراهم می شد.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نوع مطلب : چیزی بگو (say sth) 

Sadie
جمعه 16 تیر 1396 07:04 ب.ظ
Appreciating the time and energy you put into your website and detailed
information you provide. It's nice to come across a blog every once in a while
that isn't the same out of date rehashed material.
Fantastic read! I've saved your site and I'm including your RSS feeds to
my Google account.
std clinics near me
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 05:00 ق.ظ
قلب از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن دلنشین ابتدا آیا نه حل و فصل کاملا با من پس از برخی از زمان.
جایی در سراسر جملات شما قادر به من مؤمن متاسفانه فقط برای while.
من با این حال کردم مشکل خود را
با فراز در مفروضات و شما ممکن
است را سادگی به کمک پر کسانی که شکاف.
در این رویداد شما که می توانید انجام من را قطعا تا پایان در گم.
Stephania
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 04:48 ب.ظ
My brother suggested I might like this blog. He
was entirely right. This post truly made my day.
You can not imagine just how much time I had spent
for this information! Thanks!
نیما
پنجشنبه 13 تیر 1392 07:31 ب.ظ
عالی بود،سپاس
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر