تبلیغات
هزار حرف نگفته... - سرکوب و بی بند و باری = طغیان


Admin Logo
themebox Logo
نویسنده :محمدرضا
تاریخ:چهارشنبه 1 تیر 1390-05:17 ب.ظ

سرکوب و بی بند و باری = طغیان


"الانسان حریص علی ما منع منه"
 انسان به آنچه که  منع می شود حریص است.
جدا از بررسی سندی این جمله که آیا جمله ضرب المثل است یا روایت از معصوم(که خیلی بعید است) یا یک قاعده ی من در آوردی، به ظاهر منطقی به نظر می رسد.
 یعنی طبع انسان به گونه ای است که اگر از کاری نهی بشود نسبت به انجام آن حریص تر می شود.
اما اگر بخواهیم از منظر دینی به این قضیه نگاه کنیم. با منطق دین ما منافات دارد. چرا که در آموزه های دینی عاملی وجود دارد به اسم "تقوا" (خود کنترلی)
تقوا یعنی اینکه انسان در مسیر بندگی خود گاهی باید چشم از بسیاری از لذاتی که برایش وجود دارد بپوشاند.
به همین علت منطق این جمله با آموزه های دینی ما در تضاد است. و هرگز نسخه ی مناسبی برای درمان نیازها و احتیاجات بشری نیست.
این مقدمه ای بود برای ورود به موضوع اصلی:
ما فارغ از اینکه این قاعده ی به ظاهر منطقی با آموزه های دینیمان در تضاد است بحثمان را به طور خاص بر روی یکی از نیازهای فطری بشر یعنی غریزه ی جنسی متمرکز می کنیم.

سرکوبی تمایلات خصوصا سرکوبی غریزه جنسی، مضرات و ناهنجاری های فراوانی را به بار می آورد و غرایز ارضا نشده باعث تشکیل عقده های روانی، ظلم و کینه و حسد و تجاوز و جنایت و.... می شود

هم چنین اگر ما بخواهیم در غریزه ی جنسی از قاعده "الانسان حریص علی ما منع" پیروی کنیم، سخت به اشتباه رفته ایم. زیرا اگر در جامعه ای به طرق مختلف سمعی و بصری و لمسی موجبات هیجان غریزه ی جنسی را فراهم کنیم و آنگاه بخواهیم با ارضاء غریزه ی دیوانه شده آن را آرام کنیم هرگز موفق نخواهیم شد. بلکه بر اضطراب و نارضایی غریزه و مشکلات روانی آن خواهیم افزود.
دیدیم که در دنیای غرب با این که سرکوب غریزه ی جنسی را مذموم شمردند و آن را آزاد گذاشتند نه تنها از بیماریهای روانی کاسته نشد، بلکه آمار جنون ها و خودکشی ها و تجاوز ها و جنایت ها و اضطراب ها بالاتر رفت. و حتی در شرایط بی بند و باری جنسی، غرب وضعیت بسیار آشفته تر از وضعیت سرکوب و محرومیت های جنسی شرق پیدا کرد.
 به تدریج سطح آشفتگیهای روحی به حدی رسید که برخی از پیشگامان نظریه آزادی کامل جنسی مثل فروید، نظر خود را پس گرفتند و گفتند: "چاره ای از رعایت کردن برخی از حدود اخلاقی نیست و باید ذهن مردم را با کارهای فکری و هنری متوجه مسائل عالی کرد"

حقیقت این است که توجه به نیازهای فطری غیر از توجه به نیازهای کاذب است. تمنا های کاذب و هوس های انسان هرگز اشباع نخواهند شد. 
همانطور که با آزادی غریزه ی جنسی نمی توان آن را اشباع کرد با سرکوب آن هم نیمتوان از طغیان نفس انسان جلوگیری کرد. چرا که یک نیاز طبیعی است. و باید پاسخ داده شود.
به همین علت نظر اسلام در غریزه جنسی یک نظر کاملا متعادل است که مبتنی بر دو اصل است:

1- ارضا غریزه جنسی در حد رفع نیاز
2-جلوگیری از تحریک و تهییج جنسی در سطح جامعه.

بر طبق این دو اصل غریزه ی جنسی و دفع شهوت محدود به خانواده شده و زنان باید از هر گونه خود آرایی و خود نمایی و دلربایی در جامعه پرهیز کنن. علاوه بر آن مردان نیز باید چشم و گوش و دل خود را حفظ کنند.
 ومحیط جامعه تنها میحط کار و فعالیت اجتماعی باشد. نه محیط دلربایی و خودنمایی.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


How we can increase our height?
پنجشنبه 16 شهریور 1396 03:45 ب.ظ
You really make it seem so easy with your presentation but I find
this topic to be really something which I think I would
never understand. It seems too complicated and very broad for me.
I am looking forward for your next post, I'll try to get the hang of it!
How we can increase our height?
پنجشنبه 16 شهریور 1396 03:42 ب.ظ
You really make it seem so easy with your presentation but I find
this topic to be really something which I think I would
never understand. It seems too complicated and very broad for me.
I am looking forward for your next post, I'll try to get the hang of it!
http://magenrightmire.blog.fc2.com/?xml
دوشنبه 23 مرداد 1396 05:48 ب.ظ
I am regular reader, how are you everybody? This article
posted at this website is genuinely pleasant.
foot pain from standing
جمعه 16 تیر 1396 07:40 ب.ظ
I drop a comment whenever I like a post on a website or if I have something to valuable to contribute to the conversation. It's caused by
the sincerness displayed in the post I looked at.

And on this article هزار حرف نگفته... - سرکوب
و بی بند و باری = طغیان. I was actually moved
enough to create a comment :) I do have 2 questions for you if it's okay.

Could it be just me or does it seem like some of these comments come across
like they are coming from brain dead people? :-P And, if you are posting on other
sites, I'd like to keep up with you. Could you make a list
all of your public pages like your twitter feed, Facebook
page or linkedin profile?
tamathabadilla.blog.fc2.com
جمعه 29 اردیبهشت 1396 02:55 ب.ظ
Please let me know if you're looking for a author for
your blog. You have some really good posts and I feel
I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off,
I'd really like to write some material for your blog in exchange for a link back to mine.
Please blast me an email if interested. Many thanks!
مصطفی طالبی
چهارشنبه 2 بهمن 1392 11:02 ب.ظ
به نام خدا
این حدیث ان الانسان حریص علی ما منع آنطور که از معنی ظاهری آن برداشت می شود نباید کسی را از امری باز داشت چون کنجکاو تر می شود اما یک معنی ظریف تر از این هم می توان برداشت کرد که انسان باید ببیند نسبت به چه چیزی حرص می ورزد آن چیز به ضرر آن است وباید از آن دوری کند نه اینکه کسی را از چیزی منع نکنند اگر اینطور بودما که از کتاب خدا منبعی معتبر تر نداریم پس در قرآن هم باید از چیزی منع نکند چون مردم حریص تر می شوند
واگر در زندگی علمای بزرگ هم دقت کنیم مشخص می شود که این معنی دوم ظریف تر است یعنی انسان باید ببیند نفسش به چه چیزی حریص است از آن اعراض کند مثل داستان هندوانه خوردن حضرت امام خمینی که فرموده بودند دلم خیلی هندوانه می خواست برای اینکه با این خواسته نفس مخالفت کنم به آن نمک زدم
لذا این حدیث حال متواتر هست یا نه اهل فن می دانند اما دلیل نمی شود که هر معضل اجتماعی را منع نکنیم به بهانه اینکه ان الانسان حریص علی ما منع
چون حدیثی قریب به این مضمون از پیامبر روایت شده اکر حدیثی از ما روایت کنند آن را با کتاب خدا مقایسه کنید اگر با آن مطابقت داشت از ماست و الا آن سخن از ما نیست
ناشناس
پنجشنبه 10 شهریور 1390 03:37 ب.ظ
عالی بود
مهدی
چهارشنبه 8 تیر 1390 11:51 ب.ظ
منظور منم بعد از ازدواجه! من که درباره ی رابطه بین نامحرم اصلا جای بحثی نمی بینم!
کشش جنسی فطری هست ولی عامل اصلی نیست. مهم همون آرامش و خوشبختیه. وگرنه ما قبل از ازدواج چرا باید کلی بحث و گفتگو کنیم با طرف که برای ما مناسب باشه؟
نیاز جنسی یک نیاز فطری و یک شهوته که حتما باید در مواقع لزوم سرکوب بشه و در وقت مناسب ازش استفاده بشه!
زن باید مردو تحریک بکنه؟؟؟؟؟؟
زن باید مردو جذب کنه نه تحریک!

مردی هم که بخواد می تونه جلوی خودشو یگیره!
من یادمه روایتی خوندم در مورد یکی از ائمه. یادم نیست امام نهم دهم یا یازدهم بودن.
که ایشون تو زندان بودند و به دستور یکی از درباریان خلیفه برای آتو گرفتن از ایشون و منحرف کردنشون یک زن زیبا رو به داخل زندان می فرستند. اون زن وقتی می بینه امام هیچ عکس العملی نشون نمی ده به گریه میفته و از امام طلب بخشش می کنه!
یه جای دیگه هم در باره سید باقر، که بعدا به علامه میرداماد مشهور شد خوندم که یک روز حوالی عید دختر شاه عباس که موقع شکار گم شده بود خودشو به در مدرسه علمیه می رسونه که سید باقر در اونجا تنها بوده . وقتی که دختر شب رو به صبح می رسونه از شخصیت علامه متعجب می شه که چرا هیچ حرکتی انجام نداد. بعد از اون قضیه شاه عباس خودش شخصا به مدرسه علمیه می ره و دخترشو به عقد سیدباقر در میاره. و این امر باعث شد ایشون به تعالی علمی، دنیوی و اخروی برسه!. داستاه های خیلی زیاد دیگه ای رو هم حتما تو کتاب داستان راستان و ... خوندی!
پس ببین شهوتو می شه سرکوب کرد و همین باعث می شه آذم به درجات والا برسه! من متعجب شدم از شنیدن حرف شما!
پاسخ محمدرضا : ببین داداش
کشش جنسی پایین ترین عامل جذبه.
احساس نیاز ارتباط با جنس مخالف برای آرامش هم خودش یک پدیده ی فطریه.
نکته بعدی اینکه در قرآن نگفته که زن مایه ی آرامشه. بلکه عبارت "لتسکنوا الیها" برای ازواج اومده.
یعنی هم زن مایه آرامش مرده و هم مرد مایه آرامش زن.
اگه منظور فقط زن بود باید به جای ازواج "زوجات" میومد.
گفتی زن مایه ی آرامشه. اما این موضوع دو طرفه است.
زن با احساس "اتکا" و مرد با قدرت " استقلال" کامل کننده هم هستند....
هرچند در یک تقسیم بندی کلی هر نوع گرایش به جنس مخالف رو نشات گرفته از شهوت میدونن.
یعنی گرایش به جنس مخالف از قوه ی شهویه سرچشمه میگیره. قوه شهویه حتما این نیست که آدم ارتباط جنسی برقرار کنه حالا این مهم نیس همینطوری گفتم بدونی....
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تو چرا چپکی گرفتی حرف منو؟؟!!
اینکه مرد باید تقوا داشته باشه و عفیف باشه چه ربطی به این داره که نباید توسط زن تحریک یا به قول تو جذب بشه؟؟
من در مورد "هست ها" صحبت کردم، اما تو در مورد "باید" ها.
از طرفی ما تو اسلام رهبانیت نداریم.
و روایت داریم که من "اخلاق الانبیاء حب النساء" از اخلاق پیغبمران دوست داشتن زنان است.
اینکه اون معصوم در مقابل چنین زنی عکس العملی نشون نداده برای اینه که به منبع فیض هستی و بالاترین لذت ممکن وصل شده. چه احتیاجی داره به اون زن نگاه کنه اصلا!؟!
اما راجع به اون داستان یه تیکشو خوردی داداش، میرداماد بنده خدا برای اینکه اون شب با شهوت خودش مبارزه کنه نوک انگشتهای دستش رو با آتیش هیزم میسوزنه و شاه عباس وقتی دستای سوخته ی اون رو می بینه ازش خوشش میاد و دخترشو به عقدش در میاره.
این نشون میده که علی رغم شهوتش جلوی خودش رو گرفته. نه اینکه شهوتش رو کشته باشه و نابود کرده باشه. و اصلا هنر همینه که با وجود تحریک شدن جلوی خودت رو بگیری.
وگرنه اگه شهوت نداشته باشی دیگه هنری به خرج ندادی که خدا بخواد به مقامات عالی برسوندت!!!
اما راجع معصومین که مقامشون خیلی بالاست بحث یه خورده فرق میکنه.
ما هیج کجای اسلام نداریم که باید شهوت رو سرکوب کرد وگرنه معصومین ما اصلا ازدواج نمیکردن. و اگرم بخوای دقت کنی احتیاجی هم به ازدواج ندارن اما با وجود این مثل مردم معمولی زندگی میکردن و زن میگرفتن اونم چند تا چند تا :D
مهدی
چهارشنبه 8 تیر 1390 02:21 ب.ظ
بله این نظریه فروید خودشم آخرش به غلط بودنش پی برد.
اصل این مشکل از جایی آب می خوره که ذهنیت درباره ی جنس مخالف، محدود به یک ابزار برای ارضای جنسی می شه.
در صورتی که دیدگاه اسلام اینطور نیست و جنس مخالف رو مایه ی آرامش می دونه. آرامش، برترین نعمت مادی و معنوی.
بهتره در یک جامعه این دیدگاه تغییر کنه تا بتونیم بهبودو ببینیم.
اگر یک نفر مثلا به زن به همون دیدگاه اولی بنگره، حتی اگر زن خودشو هفت جلد کنه و بیاد جلو این بایزم تحریک دیده می شه.!
حتی اسلا باز هم به این ها یک فرجه داده و براشون صیغه و اینارو گذاشته . البته با شرایط. ولی تا دیدگاه درست نشه، بازم صورت مسئله هست
باید دنبال راهکار بگردیم
پاسخ محمدرضا : والا من به دنبال طرح مشکل نبودم.
من فقط نظر اسلام رو گفتم در زمینه ی "ارضای غریزه جنسی"
واینکه افراط و تفریط در اسلام وجود نداره.
ولی راجع به حرفت باید اضافه کنم که نگاه ابزاری به زن تو جامعه ما خیلی کمرنگه این موضوع تو غربه که یه معضله.
ضمنا این باور شما راجع به زن غلطه.
چرا که اولا زن در خانواده و با ازدواجه که مایه ی آرامشه، نه اینکه کف خیابون و زن نامحرم!!
پس هر زنی مایه آرامش نیست!!
ضمنا کشش و جاذبه ی جنسی زن برای مرد یک امر فطریه.
به همین علت رعایت حجاب واجبه.
و خدا همیشه دستوری رو که واجب میکنه منطبق بر فطرته.
با منطق شما اگه دیدگاه انسان عوض بشه حتی اگه زن لخت هم ظاهر بشه هیچ کس رو تحریک نمیکنه چون ما تونستیم دیدگاهمون رو به زن عوض کنیم.
در حالی که حرف سر اینه که زن اتفاقا باید مرد رو تحریک بکنه و این نشون دهنده ی سالم بودن مرده.
مردی که با نگاه کردن به یک زن لخت تحریک نمیشه مریضه و باید به مردونگی خودش شک کنه.
مبارزه کردن با این نگاه یعنی مبارزه با یک نیاز فطری.
اما از طرفی اسلام به مردها دستور داده که خود کنترلی داشته باشند و ظرفیت خودشون رو بالا ببرن.
از نظر اسلام رعایت حجاب یک امر دو طرفه است.
اما اگر مردی واقعا تواناییشو نداره باید ازدواج کنه
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر